Persbericht 22 november 2018

Email this to someone
Print this page
Share on Google+
Vertel je vrienden over SIBE:

Prijswinnaars Vroegevogelactie glasvezel buitengebied Emmen

In de campagne voor aanleg van glasvezel in het buitengebied zijn twee mooie prijzen uitgereikt voor wie zich al vóór 1 november inschreef: De familie Dassen uit Oranjedorp won tot hun grote verrassing een gratis aansluiting ter waarde van 1815 euro. De heer Mantingh uit Erica won de tweede prijs, een draadloze Sonos Play-1-speaker.

In het buitengebied van Emmen kunnen de bewoners vaak alleen internet via de telefoonlijn krijgen. Dat is erg traag: meestal 0 tot 20 Mb/sec. Met coax-kabel kun je internet krijgen met een snelheid van 40 tot 400 Mb/sec en met glasvezel wel tot 1 Gb/sec. Maar deze adressen zijn in het verleden niet benaderd voor de aanleg van coax-kabel of glasvezel omdat de aanlegkosten te hoog waren in deze gebieden met grote afstanden tussen de adressen.

Een bewonersgroep uit het buitengebied heeft in 2016 en 2017 onderzocht of het toch mogelijk was om ook in het buitengebied bij te blijven op het gebied van internet. De stichting Snel Internet Buitengebied Emmen (SIBE) werd opgericht. In 2018 werd contact gelegd met GlasDraad Drenthe om de aanleg te realiseren. Dit bedrijf was toen al voortvarend bezig met de voorbereidingen voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied van Westerwolde en Stadskanaal, in samenwerking met de vrijwilligers van de bewonersorganisatie daar.

In oktober is de wervingscampagne in de gemeente Emmen gestart. Er zijn 30 vrijwilligers, zogenaamde ‘ambassadeurs’, actief, die hun buurtgenoten informeren en vragen om mee te doen. Als 50% van de bedoelde adressen in het buitengebied, zich vóór 1 december inschrijft voor een aansluiting en een abonnement, gaat de aanleg door. De aanleg begint dan in maart 2019.

Nu of nooit-actie

Ook voor de bewoners die zich nu nog inschrijven, is er nog kans op een prijs. Iedereen die zich vóór 1 december inschrijft dingt mee naar weer een gratis aansluiting, een smart-tv of een iPad.

SIBE raadt de mensen in het buitengebied aan om nu in te schrijven. Want voor snel internet, topkwaliteit tv en telefonie is het volgens SIBE echt NU OF NOOIT! Als de 50% niet gehaald wordt, dan gaat het hele project niet door.

De bewoners kunnen zich inschrijven bij de providers of bijvoorbeeld bij de Expert-winkels in Emmen en Ter Apel. Ook kunnen ze een ambassadeur op bezoek vragen om te helpen en vragen te beantwoorden. Er zijn inschrijfmiddagen en -avonden waar men terecht kan met vragen en waar ook meteen ingeschreven kan worden. Deze staan vermeld op de flyers die de ambassadeurs in de brievenbussen doen. Meer informatie: drenthe.glasdraad.nl en www.sibe.online.

Simple Share ButtonsVertel je vrienden over SIBE:
Simple Share Buttons